SolidX och Mindler inleder samarbete – “Fysisk hälsa är inte en helhetslösning för att må bra”

SolidX och Mindler inleder samarbete

IT-konsultbolaget SolidX och Mindler, Sveriges största digitala psykologmottagning, inleder ett samarbete. Genom att erbjuda SolidX över 100 anställda tillgång till psykologsamtal, vill man försäkra sig om att man har ett helhetstänk för sina medarbetares mående och håller psykisk hälsa lika viktig som fysisk – även om man jobbar på distans.

SolidX är ett börsnoterat konsultbolag med fokus på IT och digitalisering, som skiljer sig från sina konkurrenter framför allt på ett sätt: Grundstenen i affärsmodellen är att tillgodose konsulternas behov. Målet är att på så sätt försäkra sig om låg personalomsättning, hög kundnöjdhet och stadig tillväxttakt. Ett sätt att lyckas är att erbjuda medarbetarna kompetensutveckling, frihet och flexibilitet, men också hälsoförebyggande förmåner. Senast i raden är alltså att ingå samarbete med Mindler, för att erbjuda digitala psykologsamtal.

Vi tror på att tillfredsställda och glada konsulter gör ett bättre jobb. Fokus hos många bolag ligger på den fysiska hälsan med förmåner såsom friskvård. Vi anser att det inte är nog. Jag har egna erfarenheter av psykisk ohälsa, och kan därför med säkerhet säga att fysisk hälsa inte är en helhetslösning för att må bra"

Emil Raue
CPO på SolidX

Om Mindler

Mindler har sedan 2018 byggt Sveriges största digitala psykologmottagning, och har 250 psykologer i fem länder. Inom ramen för samarbetet mellan Mindler och SolidX får bolagets över 100 anställda tillgång till psykologsamtal och självhjälpsprogram. Från Mindlers perspektiv är samarbetet med SolidX en fullträff – inte minst för att de båda bolagen har en del gemensamt.

För SolidX är förmåner som förbättrar psykisk hälsa lika självklara som de som stöttar fysisk hälsa. Det – och att de sätter medarbetarnas välmående och frihet att arbeta var och när de vill i centrum för sin affärsmodell – går förstås helt i linje med hur vi själva arbetar. Vi ser just nu ett ökat behov av lättillgängligt personligt stöd hos bolag där man inte träffar sina kollegor varje dag, eller ens varje vecka. Samarbetet med SolidX är något som vi ser som både mycket roligt och viktigt"

Sofie Gejler
Partnership Manager på Mindler

Att distansarbete kan innebära nya utmaningar och kräva extra insatser från arbetsgivarhåll är något som Emil Raue på SolidX är enig om:

Våra konsulter jobbar hårt och målinriktat för kundens räkning, de jobbar även mestadels på distans och hemifrån med mindre fysisk interaktion mellan team och kollegor. Med tanke på världsläget kan vardagen kännas överväldigande och psykiskt påfrestande, speciellt om man jobbar hemifrån. Jag vet hur viktigt det är att snabbt och enkelt få hjälp och hade själv önskat att jag haft tillgång till en tjänst som Mindler när jag behövde det."

Emil Raue
CPO på SolidX